ISO, bländare och slutartid

De flesta som fotar fotar med i AUTO-läget. Om du har köpt en systemkamera så borde du ägna tid åt att lära dig alla funktioner utanför AUTO. Du kommer att få jättefina bilder så ta dig tid och lär dig kameran. Jag tänkte hjälpa er lite fast jag kan inte det här så jättebra men jag lär mig fortfarande. Jag har lärt mig ganska mycket om ISO, bländare och slutartid. Det här är lite basic saker liksom, och det tänkte jag hjälpa er med.

• ISO: Du ska använda ett högt ISO-tal när du fotar utomhus och inte har blixt. Om du har ett högt ISO-tal när det är ljust ute blir bilden väldigt bullrig. När du fotar i dagsljus ller i ett upplyst rum ska du ha ett lågt ISO-tal.
(inte min bild)
Bilden till vänster har ISO100 och den till höger har ISO1600.
Ni ser att bilden till höger är bullrigare än den vänstra. I detta tillfälle är det alltså bättre att använda låg ISO.
För att göra det enkelt: Mörkt - Högt ISO Ljust - Lågt ISO
• Bländare och skärpedjup: Detta markeras oftast som A/Av på kamerorna. För att göra det enkelt: Har du den största bländaren du kan har så får du en väldigt bullrig bakgrund, så om du har den minsta bländaren kommer du få en klarare bakgrund. Visar bättre med bilder!
(inte mina bilder)
Här ser ni, på första bilden är det lite bländare, så bakgrunden är inte så bullrig.
På den sista bilden är det den största bländaren och där är bakgrunden bäldigt bullrig.
Och sen är det allt därimellan.
• Slutartid: Det handlar om att frysa bilden. För att göra det enkelt: Lägre slutartid - du kan inte frysa bilden så bra, högre slutartid - du kan frysa bilden bra. Detta är S/Tv på kameran. Visar med bilder!
(inte mina bilder)
Den först bilden har en slutartid på 1/8 (eller 0,125 sekund) och då kan kameran inte frysa bilden bra så man ser att objektet rör sig.
Den andra bilden har en sutartid på1/250 (eller 0,004) och det fryser det mesta på bild.
Men om du fotar en sport, t ex. motorsport eller fotboll så behöver man nog en slutartid upp mot 1/400.
Jag har tagit alla bilder och fått mycket information från:
ISO-http://www.carlbomfoto.se/vad-ar-iso/
Bländare-http://www.carlbomfoto.se/hur-blandare-och-skarpedjup-paverkar-bilden/
Slutartid-http://www.carlbomfoto.se/slutartid/
Hoppas det här har hjälpt er lite på traven!
Kommentera gärna vad ni tycker och om ni vill ha mer, eller om ni har några frågor :)
/Vicki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0